Lakipolku – Palvelu- ja Toimeksiantoehdot
Voimassa 1.12.2025 alkaen
1. Yleistä
Nämä palvelu- ja toimeksiantoehdot (”Ehdot”) koskevat Marjo Nyström Consulting Oy:n / Lakipolun (”Palveluntarjoaja”) asiakkaille tarjoamia lakipalveluja. Palvelua ei ole mahdollista ostaa verkkokauppana, vaan toimeksianto syntyy Asiakkaan ja Palveluntarjoajan välillä kirjallisesti tai suullisesti.
Aloittamalla palvelun käytön tai tekemällä tilauksen Asiakas hyväksyy nämä Ehdot.
Toimeksiannon syntyessä osapuolten välille muodostuu palvelusopimus, johon sovelletaan Suomen lakia.
Palveluntarjoaja voi päivittää näitä Ehtoja tarvittaessa. Muutokset eivät vaikuta jo tehtyihin toimeksiantoihin, ellei lain pakottavuudesta muuta johdu.
Mahdolliset erimielisyydet pyritään ensisijaisesti ratkaisemaan neuvottelemalla.
2. Palveluntarjoaja ja palvelun kuvaus
Palveluntarjoaja: Marjo Nyström Consulting Oy / Lakipolku, Y-tunnus 2350336-4
Postiosoite: Hovioikeudenpuistikko 15 C 33, 65100 Vaasa
Palvelu käsittää Asiakkaan pyynnöstä suoritettavat lakipalvelut, kuten asiakirjojen laatimisen, neuvonnan ja avustamisen esimerkiksi perunkirjoituksessa tai edunvalvontavaltuutuksen laadinnassa.
Palvelu ei ole automaattinen nettituote, vaan laaditaan aina Asiakkaan tilanteen ja antamien tietojen perusteella.
Palveluntarjoaja voi kieltäytyä toimeksiannosta, jos:
- toimeksiantoa ei voida lain, resurssien tai osaamisen puitteissa toteuttaa,
- Asiakkaan antamat tiedot ovat puutteellisia tai virheellisiä,
- Toimeksiannon toteuttaminen aiheuttaa esteellisyyden tai muutoin toteuttamiskelvoton.
Palveluntarjoaja voi perustellusta syystä keskeyttää toimeksiannon. Tällöin Asiakkaalle ilmoitetaan keskeytyksen peruste. Palveluntarjoaja ei vastaa keskeytymisestä aiheutuvista vahingoista.
3. Asiakkaan velvollisuudet
Asiakkaan tulee olla täysi-ikäinen ja oikeustoimikelpoinen.
Asiakas vastaa antamiensa tietojen oikeellisuudesta ja niiden ajantasaisuudesta koko toimeksiannon ajan. Palveluntarjoaja ei ole velvollinen tarkistamaan Asiakkaan toimittamien tietojen paikkansapitävyyttä.
Asiakkaan tulee ilmoittaa kaikki toimeksiannon hoitamisen kannalta olennaiset seikat. Asiakas vastaa itse siitä, jos tietojen puuttuminen tai virheellisyys aiheuttaa virheen tai viivästyksen.
Valmiit asiakirjat tai muu materiaali toimitetaan pääsääntöisesti sähköpostitse, ellei muuta erikseen sovita.
4. Tietojen käsittely
Palveluntarjoaja käsittelee henkilötietoja tietosuojaselosteen mukaisesti. Tietosuojaseloste on saatavilla osoitteessa www.lakipolku.fi.
5. Peruuttamisoikeus (Kuluttajansuojalaki)
Kuluttaja-asiakkaalla on oikeus peruuttaa toimeksianto 14 päivän kuluessa sopimuksen tekemisestä vain, jos palvelun suorittamista ei ole aloitettu.
Koska lakipalvelut ja asiakirjat ovat Asiakkaan henkilökohtaisiin tarpeisiin räätälöityjä, peruuttamisoikeus päättyy, kun toimeksiannon suorittaminen on Asiakkaan nimenomaisella pyynnöllä aloitettu.
Peruuttamisilmoitus tulee tehdä sähköpostitse osoitteeseen info@lakipolku.fi.
6. Laatutakuu
Palveluntarjoaja myöntää 30 päivän laatutakuun laadituille asiakirjoille. Laatutakuun perusteella korjataan asiakirjan lain muotovaatimuksiin liittyvät puutteet.
Asiakkaan tulee ilmoittaa havaitut puutteet kirjallisesti ja yksilöidysti 30 päivän kuluessa. Palveluntarjoajalla on oikeus korjata puutteet kohtuullisessa ajassa (enintään 30 päivää ilmoituksesta).
Laatutakuu ei kata:
- muutostoiveita, jotka eivät liity virheisiin,
- uusia töitä edellyttäviä muutoksia, ellei Asiakas sitoudu maksamaan lisätyöstä.
7. Hinnat ja laskutus
Palvelun hinnat määräytyvät kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaan. Hinnasto on saatavilla Palveluntarjoajalta.
Laskutus tapahtuu toimeksiannon päätyttyä, ellei muuta ole sovittu. Maksuehto on 7 päivää. Viivästyskorko määräytyy korkolain mukaan.
Mikäli laskua ei makseta ajallaan, Palveluntarjoajalla on oikeus periä kohtuulliset perintäkulut ja viivästyskorko.
8. Reklamaatiot
Asiakkaan tulee ilmoittaa havaitusta virheestä ilman aiheetonta viivytystä ja viimeistään 14 päivän kuluessa siitä, kun Asiakas on saanut palvelun tai asiakirjan haltuunsa.
Reklamaatio tulee tehdä kirjallisesti ja yksilöidysti.
Mikäli Asiakas ei reklamoi viimeistään 14 päivän kuluessa toimeksiantoa koskevan laskun päivämäärästä, katsotaan palvelu ja sen sisältö lopullisesti hyväksytyiksi.
Jos erimielisyyttä ei saada ratkaistua, Asiakkaalla on oikeus viedä asia kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi.
9. Vastuu ja vastuunrajoitukset
Palveluntarjoaja vastaa vain sellaisista välittömistä vahingoista, jotka johtuvat Palveluntarjoajan omasta tuottamuksesta ja jotka aiheutuvat vuoden sisällä toimeksiannon suorittamisesta.
Enimmäisvastuu rajoittuu kyseisen toimeksiannon palvelun hintaan.
Palveluntarjoaja ei vastaa:
- Asiakkaan antamien puutteellisten, vanhentuneiden tai virheellisten tietojen aiheuttamista vahingoista,
- Asiakkaan omista toimenpiteistä, laiminlyönneistä tai ohjeistuksen vastaisesta toiminnasta,
- vahingoista, jotka johtuvat Asiakkaan toimittamien liitteiden, asiakirjojen tai tietojen puuttumisesta tai virheellisyydestä,
- viranomaispäätöksistä tai muista Palveluntarjoajasta riippumattomista lopputuloksista,
- siitä, että Asiakas ei noudata annettuja ohjeita asiakirjan allekirjoittamisesta, todistamisesta tai rekisteröinnistä,
- kolmansien osapuolien menettelystä tai ulkopuolisista teknisistä häiriöistä (esim. sähköpostipalvelut, tietoliikenneyhteydet),
- mistään välillisistä tai vaikeasti ennakoitavista vahingoista (ml. tulonmenetys, viivästykset, tietojen menetys),
- tilanteista, joissa Asiakas käyttää palvelua vastoin sen tarkoitusta tai antaa asiakirjaa kolmannelle osapuolelle ilman uutta toimeksiantoa.
Palveluntarjoajalla on aina oikeus korjata mahdollinen virhe. Virheen korjaaminen sulkee pois oikeuden muihin hyvityksiin, ellei laista muuta johdu.
10. Tekijänoikeudet
Kaikki Palveluntarjoajan tuottamat asiakirjat, materiaalit, sisällöt, tekstit, mallit ja muut immateriaalioikeuksien alaiset aineistot ovat Palveluntarjoajan omistamia ja tekijänoikeuslain suojaamia.
Asiakas saa materiaalin käyttöönsä vain henkilökohtaiseen yksityiseen käyttöönsä. Asiakas ei saa:
- kopioida, jäljentää, muokata, levittää tai julkaista materiaaleja,
- käyttää materiaalia kaupallisiin tarkoituksiin,
- hyödyntää asiakirjaa muiden henkilöiden asioissa ilman uutta toimeksiantoa.
Asiakkaalle annetaan rajattu, ei-yksinomainen ja ei-siirrettävä käyttöoikeus vain sen yksittäisen oikeustoimen toteuttamiseen, johon asiakirja on laadittu.
Kaikki muut oikeudet pidätetään. Käyttöehtojen vastainen käyttö voi johtaa korvausvastuuseen ja tekijänoikeudellisiin seuraamuksiin.
11. Force majeure
Palveluntarjoaja ei vastaa viivästyksistä, esteistä tai vahingoista, jotka johtuvat vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevista ennalta arvaamattomista ja ylivoimaisista olosuhteista (force majeure). Tällaisia ovat esimerkiksi:
- viranomaismääräykset tai lainsäädäntömuutokset,
- sota, poikkeusolot, pandemiat tai niihin rinnastettavat tilanteet,
- tulipalo, vesivahinko, luonnonkatastrofit tai muut onnettomuudet,
- laajat sähkökatkokset tai tietoliikennehäiriöt,
- työtaistelutoimenpiteet,
- alihankkijan tai palveluntuottajan toimintaan kohdistuvat vastaavat ylivoimaiset esteet.
Force majeure -tilanteessa Palveluntarjoaja ilmoittaa siitä Asiakkaalle mahdollisimman pian ja suorittaa toimeksiannon heti esteen poistuttua.
12. Sovellettava laki
Toimeksiantoihin sovelletaan Suomen lakia.